Erasmus+ jest nowym programem Unii
Europejskiej na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu na lata
2014-2020. Zastępuje on kilka istniejących programów UE obejmujących wszystkie
sektory edukacji: „Uczenie się przez całe życie” (szkolnictwo wyższe), Leonardo
da Vinci (szkolenie zawodowe), Comenius (edukacja szkolna), Grundtvig (edukacja
osób dorosłych) i „Młodzież w działaniu” oraz pięć programów międzynarodowych
(Erasmus Mundus, Tempus, Alfa, Edulink i program współpracy z państwami
uprzemysłowionymi). Po raz pierwszy Erasmus+ oferować będzie także unijne
wsparcie na rzecz sportu, zwłaszcza masowego
.
.
W programie Erasmus+ znacząco zwiększono
nakłady ze środków UE (+40 proc.) na rozwój wiedzy i umiejętności,
odzwierciedlając znaczenie, jakie przypisuje się kształceniu i szkoleniu w
unijnych i krajowych programach politycznych. Celem jest wspieranie rozwoju
osobistego oraz perspektyw zatrudnienia.
Dzięki programowi Erasmus+ osoby
uczące się zawodu mogą zdobyć praktyczne doświadczenie zawodowe za granicą oraz
podwyższać swoje umiejętności językowe. Uczniowie mogą podjąć staż w
przedsiębiorstwie, instytucji publicznej lub organizacji pozarządowej, a także
centrum kształcenia lub szkolenia zawodowego. Mobilność ma im ułatwić przejście
z etapu nauki do zatrudnienia.
Nowy program opiera się na doświadczeniach i sukcesie
dotychczasowych programów, takich jak Erasmus, lecz jego wpływ ma być bardziej
znaczący. Zgodnie z podstawowym założeniem programu inwestowanie w kształcenie
i szkolenie jest kluczem do uwolnienia ludzkiego potencjału, bez względu na
wiek i sytuację społeczną.
Nazwa Erasmus+ nawiązuje do imienia
holenderskiego filozofa i teologa, humanisty Erazma z Rotterdamu. Nie bez
przyczyny. Erazm, jak inni wybitni ludzie renesansu, kształcił się w wielu ośrodkach
akademickich w różnych krajach Europy, a jego poglądy na edukację przesycone
były głębokim humanizmem.
2.Cele programu
Celem Erasmus+ jest poprawa jakości i zwiększenie przydatności
kwalifikacji i umiejętności.
Program ma na celu promowanie mobilności
pracowników na europejskim rynku pracy oraz wdrażanie innowacyjnych rozwiązań
edukacyjnych dla podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Wspiera także rozwiązania
zwiększające przejrzystość i uznawalność kwalifikacji zawodowych w krajach
europejskich, a także działania wzmacniające jakość kształcenia zawodowego i
ustawicznego.
Nowy program jest bardziej ambitny i ma bardziej strategiczny charakter,
zachowując przy tym najważniejsze cele, czyli podnoszenie umiejętności i zwiększanie
możliwości zatrudnienia, a także wspieranie modernizacji systemów kształcenia i
szkolenia oraz programów na rzecz młodzieży.
Erasmus+ rozwija efekt synergii między różnymi
sektorami edukacji i środowiskiem pracy. Program ten przyczyni się do walki z
bezrobociem młodzieży, pomagając młodym ludziom w zdobywaniu kluczowych
umiejętności, takich jak biegłe posługiwanie się językiem obcym, łatwość
nawiązywania kontaktu z ludźmi i przystosowywania się do nowych warunków, dając
im możliwość nauczenia się, jak żyć i pracować z osobami różnych narodowości i
kultur.
Program pomoże także placówkom edukacyjnym i
organizacjom młodzieżowym w nawiązaniu ściślejszych kontaktów z sektorem
przedsiębiorstw. W ramach programu wspierane będą również reformy polityczne w
priorytetowych obszarach, takich jak umiejętności cyfrowe i zwiększona
przydatność na rynku pracy kształcenia i szkolenia zawodowego.
W programie Erasmus+ przywiązuje się też dużą
wagę do nieformalnego uczenia się. Wszystko wskazuje na to, że pracodawcy
doceniają umiejętności zdobyte w drodze uczenia się pozaformalnego, na przykład
pracy wolontariackiej. Potwierdzają to uczestnicy wolontariatu europejskiego:
75 proc. z nich twierdzi, że dzięki temu doświadczeniu poprawiły się ich
perspektywy zawodowe.
3. Staże zawodowe w programie
Erasmus+
Przez staże / praktyki zawodowe rozumiemy wyjazdy
zagraniczne na określony czas szkolenia i zdobywania doświadczenia zawodowego
przez uczestnika projektu. Wyjazd powinien odbyć się do organizacji
partnerskiej w innym kraju, w ramach współpracy między instytucjami szkolącymi
i przedsiębiorstwami. Staż / praktyka musi stanowić integralną część szkolenia
zawodowego i ma na celu rozwój zawodowy uczestników.
4. Cele projektów stażowych:
-Wspieranie
działań szkoleniowych uczestników w zdobywaniu i wykorzystywaniu wiedzy,
umiejętności i kwalifikacji zawodowych nabytych w szkole i podczas praktyk w
kraju w międzynarodowym środowisku zawodowym, aby ułatwiać im dalszy rozwój
osobisty i zawodowy.
-Umożliwienie
uczestnikom poznania środowiska zawodowego, organizacji i kultury pracy w innym
kraju, motywowanie do przedsiębiorczości i mobilności, otwartości i współpracy,
wspieranie zdolności adaptacyjnych oraz uwrażliwienie na różnice mentalne i
kulturowe.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz